fbpx

Wata posiada cechy eteru i powietrza: suchość, lekkość, delikatność,
przenikliwość, przejrzystość. Związana jest ze zmysłem słuchu i jego narządem
jego odbioru – uchem. W naszym ciele stanowi rodzaj siły napędowej, która
organizuje wszelką aktywność fizyczną i mentalną. Odpowiada za poruszanie,
osuszanie, ochładzanie i oświetlanie. Podtrzymuje oddychanie, krążenie,
równowagę tkanek i koordynuje zmysły. Obecna jest wszędzie tam, gdzie
przestrzeń, w której mogą poruszać się siły życiowe, myśli, płyny, impulsy
nerwowe. Wata spośród trzech bioenergii zajmuje miejsce szczególne, bowiem ona
zawiaduje każdą funkcją naszego organizmu. W każdej terapii to ona odgrywa
kluczową rolę – to ona jest w stanie usunąć z organizmu szkodliwe substancje,
osuszyć rany i dostarczyć chorym składników odżywczych. Jest też bioenergią,
której równowagę najłatwiej jest zachwiać a przez to doprowadzić organizm do
niebezpiecznego wyczerpania. Zaburzenia waty to typowe przejawy współczesnego
stylu życia: do zaburzeń waty dochodzi przy nieregularnym odżywianiu się lub
przejadaniu, życiu w pośpiechu i nadmiernym wysiłku fizycznym, nadmiernym
używaniu tytoniu, alkoholu czy kawy, niedoborze snu i przeciążającej
aktywności, lęków, życiu pod presją czasu i pod wpływem stresu, tłumieniu
naturalnych potrzeb czy wreszcie z powodu jedzenia zbyt dużej ilości surowych,
suchych bądź zimnych produktów.
Pod kątem fizycznym, energii wata sprzyjają stabilne warunki życia,
przestrzeganie uregulowanego trybu życia, wystarczająca ilość wypoczynku i snu,
dostateczna ilość ciepłych posiłków, unikanie potraw zimnych i surowych oraz
ogrzewanie się w zimne i wietrzne dni. Niezastąpiony jest także codzienny masaż
z użyciem oleju sezamowego i ciepłe kąpiele. Pod kątem emocjonalnym wata jest
bardziej wymagająca – poczucie bezpieczeństwa, stabilizacji i możliwość
kreatywności to nie wszystko. Wata potrzebuje przede wszystkim balansu
mentalnego, uspokojenia umysłu – shirodhara, masaż marma, psychologia, muzyka
relaksacyjna, medytacja będą do tego najlepszymi metodami. Wśród nich poczesne
miejsce dla waty zajmuje muzykoterapia gdyż właśnie dźwięki są dla niej
największym bodźcem.
Muzykoterapia obejmuje cały szereg oddziaływań terapeutycznych: grę na
instrumentach, dialogi instrumentalne, śpiew, ruch do muzyki, improwizacje,
dyrygowanie, komponowanie piosenek, tworzenie tekstów do piosenek, rysowanie do
piosenek, produkcje dźwiękowe, słuchanie muzyki w sposób dowolny (niedyrektywny)
lub narzucony z góry (zostaje narzucony konkretny temat), metodę aktywnego
słuchania muzyki wg Batii Strauss i wiele innych. Również mantry, misy i gongi
należą do tej grupy; chodzenie na koncerty kamertonowe, koncerty gongów i mis
lub recytacja mantr (mantra to słowo lub zdanie wywołujące wibrację, która
dostraja umysł do określonego poziomu energetycznego) daje wacie poczucie
zrelaksowania, odprężenia i dostraja umysł do wibracji miłości i radości.
Wszystko po to, by przywrócić spokój i harmonię skołatanemu umysłowi waty.