fbpx

 

Zaraz zaraz o czym to ja miałam…

 

 

 

Na pewno tobie też się to zdarza. Pamiętasz o jakiejś rzeczy, idziesz to zrobić i dosłownie za sekundę… O kurczę, co ja miałam zrobić? Natłok obowiązków, gonitwa myśli, żeby zdążyć z kolejną rzeczą, układanie planów bez pokrycia, hałasujące się dzieci i plątające się przy tym wszystkim wiecznie głodne psy:) Zapamiętanie co miałam właśnie teraz zrobić, z każdym dniem wydaje się być coraz trudniejsze. I mam nadzieję, że to jeszcze nie jest czas menopauzy:)

 

 

 

Tipów na łatwiejsze i szybsze zapamiętywanie jest po dziurki w nosie. Ale w zasadzie nie o to sprawa się rozchodzi, tylko o twój aktualny stan umysłu i twoje możliwości poznawcze związane z zasobami energii określonymi przez prakriti. Zacznijmy od tych ostatnich a skończmy na ciekawostkach i poradach.

 

 

 

Generalnie za dobrą pamięć ale i cały stan emocjonalny, szybkie przetwarzanie oraz przekształcanie wrażeń zmysłowych odpowiada jedna z poddoszy pitty – sadhakapitta, ulokowana w sercu. Jak na element pitty przystało, kojarzona jest z kolorem żółtym. Żółty – ciepły i energetyzujący, wzmaga szczęście i kreatywność, poprawia procesy logicznego myślenia, pamięć i wzbogaca intelektualnie, działa inspirująco i pobudzająco; ogólnie to kolor poznania, wiedzy i inteligencji. To, jak pamięć „płynie” na zewnątrz, czyli jak ją przetwarzasz i wykorzystujesz zależy od udanawaty, poddoszy energii wata, która rozciąga się „od środka na zewnątrz” i odpowiada za wszystko, co związane jest z siłą ekspresji, witalnością i wysiłkiem organizmu w sferze fizycznej i psychicznej.

 

 

 

  • Jeśli przeważa u ciebie dosza wata cieszysz się doskonałą pamięcią krótkotrwałą, która tak samo szybko wchodzi jak i wychodzi z twojej głowy. Zawdzięczasz to sprawnie działającej poddoszy udanawata, która kumulowanie wiedzy uważa za zbędne zaśmiecanie przestrzeni mózgu:) Jesteś w stanie przypomnieć sobie odgłosy i zapachy, ale z matematyką bywa różnie… W dodatku jest ci się trudno skupić, bo tyle myśli nasuwa się po przeczytaniu jednego fragmentu. Tyle problemów, dylematów, czegoś, nad czym warto podumać trochę dłużej…ah tak, miałaś się nauczyć tych dwóch wersów a nie nad nimi rozmyślać!
  • Wraz z postępującą dominacją energii pitta, twoja pamięć staje się coraz lepsza. Charakteryzuje ją bystrość i łatwe kojarzenie faktów. Możesz swobodnie sięgnąć głębiej i przypomnieć sobie więcej – szczególnie jeśli w procesie zapamiętywania towrzyszył ci zmysł wzroku. Możesz z łatwością zapamiętać układ przestrzenny i rozmieszczenie mebli w pomieszczeniach, w których byłeś tylko raz w życiu albo odtworzyć trasę przebiegniętego maratonu, ale nie zaśpiewałabyś refrenu z dopiero co odsłuchanej piosenki.
  • Jeśli przeważa u ciebie kapha, twoja pamięć długotrwała jest doskonała. Uczysz się co prawda dłużej i nie tak szybko, ale za to rezultaty są wyśminite. Wiersz z podstawówki? Proszę bardzo, już recytujesz. A może wzór na pole trapezu albo data bitwy pod Termopilami? Zapamiętasz wszystko, co chcesz i to na bardzo długo. Niestety każdy kij ma dwa końce, szczególnie w małżeństwie… Wypominanie słów z błahych kłótni może męczyć cię przez całe życie, bo ludzie z dominacją energii kapha ich nie zapominają:)

 

 

 

Vikriti – twój aktualny stan zarówno fizyczny jak i emocjonalny, może być kompletną mieszanką i wskazywać na zaburzenia wszystkich trzech energii i poddosz. Jedną z cech charakterystycznych całego szeregu nieprawidłowości, które pociąga za sobą stan zaburzenia jest niemożliwość koncentracji. Jesli nie możesz skoncentrować się na czymś nie ma szans na zapamiętanie, zapewne przetestowałaś to już wiele razy próbując pracy przy radiu, telewizorze, rozmawiając przez telefon albo nawet zajadając w międzyczasie orzechy. Rozproszenie uwagi i dekoncentracja sprawiają, że możesz czytać coś setki razy a i tak nic z tego nie wyciągniesz! Przeciwnie – koncentrując się na rzeczy, którą właśnie robisz, jesteś w stanie wykorzystać z niej sto procent możliwości: czy to czytając, czy to ucząc się wiersza na pamięć czy tez jedząc albo biegając. Nieważne co robisz, ważne, że koncentrujesz na tym swoją uwagę, a od razu zyskujesz. Jeśli za żadne skarby nie udaje ci się skupić uwagi na wykonywanej czynności, zastanów się co jest tego przyczyną. Czy gnębiące cię problemy? Czy stres i nadmiar obowiązków? Brak czasu i chęć robienia wielu rzeczy na raz, żeby go zyskać?

 

Najprawdopodobniej, tak jak u mnie, problem słabej pamięci krótkotrwałej nie wiąże się u ciebie z żadną chorobą, w tym demencją, tylko ze wzrostem czynników zaburzających możliwość skupienia się i koncentracji. Receptą niestety nie będzie łykanie cudownej kapsułki z witaminą B6 i magnezem a długotrwała praca z treningiem uważności, technikami oddechowymi i wreszcie wypracowanie efektywnych metod radzenia sobie ze stresem. Przede wszystkim zwróć uwagę na stan twojego vikriti – jeśli nie jesteś w harmonii z sobą i ze światem, takie proste rzeczy jak zapamiętanie pinu do telefonu mogą urosnąć do rozmiarów góry lodowej…

A teraz kilka ajurwedyjskich pomysłów na poprawę/wzmocnienie twojej pamięci:

 

  1. Oddychaj:) Pranajamy – anuloma vinoma i alternatywne oddychanie nosem to praktyki stymulujące obydwie półkule mózgowe i poprawiają pamięć
  2. Ruszaj się! poprawiając krążenie, zwiększasz dopływ krwi do mózgu a tym samym usprawniasz jego funkcjonowanie. Zwróć szczególną uwagę na pozycje odwrócone oraz stabilizujące, takie jak jogiczne asany: Adho Mukha Sukhasana, Ardha Chandrasana, Dhanurasana, Parivritta Utkatasana, Urdhva Prasarita Eka Padasana, Virasana, Vrksasana, Viparita Karani
  3. Ucz się i przyswajaj nową wiedzę:) Stare powiedzenie, że człowiek całe życie się uczy to święta prawda – w różnym kontekście oczywiście, ale pod kątem pamięci pomyśl sobie, że pamięć jest jak mięsień – jeśli go nie użyjesz, wiotczeje i to samo dzieje się z pamięcią. Wytęż więc umysł, zapamiętując wybrane przez siebie słowa, wiersz lub może coś z obcego języka na pamięć. Postaraj się ćwiczyć pamięć każdego dnia, stawiając sobie poprzeczkę coraz wyżej.
  4. Dokarmiaj swój mózg – potrzebuje przede wszystkim glukozy, ale i witamin z grupy B, magnezu, kwasów omega-3 oraz innych składników niezbędnych do przebiegu prawidłowych procesów myślowych. To największa i najbardziej skomplikowana maszyna w twoim ciele – nic więc dziwnego, że paliwo, które do niej dostarczasz musi być dobrej jakości a przede wszystkim musi być go dużo. Wśród najlepszych produktów usprawniających działanie pamięci ajurweda poleca miód, migdały blanszowane, masło ghee, mleko a także sezam
  5. Śpij ile potrzebujesz. Ni mniej ni więcej. Sen odgrywa ważną rolę w konsolidacji pamięci, procesie, w którym wspomnienia krótkotrwałe są wzmacniane i przekształcane w wspomnienia długotrwałe.
  6. Medytuj, módl się lub trenuj uważność – te trzy formy usprawniają pracę mózgu, odstresowują, poprawiają pracę gruczołów dokrewnych. Badania sugerują, że medytacja może zwiększyć istotę szarą (substancję szarą) w mózgu i poprawić przestrzenną pamięć roboczą (zdolność do przechowywania i przetwarzania w umyśle informacji o położeniu obiektów w przestrzeni)
  7. Utrzymuj dobrą kondycję organizmu i strzeż się przed otyłością. Otyłość jest czynnikiem ryzyka pogorszenia funkcji poznawczych, pamiętaj o tym sięgając po kolejną łyżeczkę cukru do kawy… Pamiętaj też, że żywność przetworzona, w tym rafinowane cukry prowadzi do wzrostu poziomu cukru we krwi, co z czasem może uszkodzić mózg.
  8. Unikaj alkoholu – niby oczywiste, a jednak warto wspomnieć, że alkohol ma działanie neurotoksyczne na mózg czyli zmniejsza wydajność pamięci
  9. Pamiętaj o przeciwutleniaczach i żywności przeciwzapalnej w diecie. Teraz na czasie są jagody, poziomki i inne owoce bogate w związki przeciwutleniające, idealne dla pracy mózgu. Możesz też skorzystać z pysznego kakao lub gorzkawej kurkuminy:)
  10. Zioła: tak, jest ich dużo i każde na swój sposób będzie memory-boostem. Ale pamiętaj, że zioła nie są wyjściem z sytuacji jeśli wszystko dookoła będzie zaburzone. Skorzystaj z ziół jako pomoc dodatkowa w procesie detoksyfikacji ciała i umysłu. Wybierz ajurwedysjkie neurotoniki takie jak brahmi, ashwagandha, tulsi, jatamansi, shankhpushpi lub europejską bazylię, tatarak.